Raketkanon – Amenra | Split

Bijna een jaar geleden werd het nieuws met de wereld gedeeld, de twee Belgische sludge legendes, Raketkanon en Amenra, hebben een split album klaar. De fans konden eindelijk wakker worden want hun natte droom was werkelijkheid geworden. Iedereen wachtte vinger likkend af op de release, hoe sneller die kwam hoe beter. We bleven op onze honger zitten want door onvoorziene omstandigheden werd de release enkele maanden uitgesteld. Na het lange wachten is de release er eindelijk en wat was die het wachten waard.

De split wordt uitgebracht onder Consouling Sounds, een naam die de dag van vandaag niet meer is weg te denken uit deze hoek van de Belgische muziekwereld. Amenra en Raketkanon verzorgen de muziek en Michaël Borremans stak dit alles in een donker jasje met een schitterende albumhoes.

Elke band voorzag één nummer voor de split. Nachtschade door Amenra en Bohr door Raketkanon. De split is niet het wiel heruitgevonden, beide nummers klinken heel vertrouwd en zouden zo van hun meest recentste albums kunnen komen. Toch zijn ze erin geslaagd hun nummers een tikkeltje anders te doen klinken. Als het ware een tussenstop vooraleer hun volgende albums eraan komen. Op Nachtschade grijpt Collin terug naar zijn roots en worden we getrakteerd op West-Vlaamse lyrics. Bohr klinkt dan weer als een beer, een loeihard nummer dat langzaam maar zeker vooruit beukt. Het zijn twee ijzersterke nummers die zeker niet afdoen tegen hun andere releases. Ze stillen even de honger terwijl we wachten op Mass VI en de volgende telg van Raketkanon maar smaken naar meer. Dit is er eentje waarvoor ik nog eens vroeg uit mijn bed kom om als eerste mijn exemplaar te gaan bemachtigen.

Vrijdag 12 en zaterdag 13 mei wordt de release gevierd in Vooruit met twee optredens van Amenra en support van onder andere Treha Sektori, The Black Heart Rebellion en Innerwoud. De shows waren haast onmiddellijk uitverkocht wat nog maar eens de populariteit van de bands bevestigt.

Record label: Consouling Sounds
Release date: 12 mei, 2017
1. Nachtschade (Amenra)