Scorpions – Return To Forever

In 2009 kwamen Scorpions al met droevig nieuws op de proppen. Ze zouden een allerlaatste tour doen, al hun fans eens een goed vaarwel wensen. Dat leugentje duurt al zes jaar – in die tussentijd passeerden ze in België o.a. al in het Boudewijnstadion en op Graspop – en nu lijkt die definitieve stop met onbepaalde duur te worden uitgesteld. Want deze week brachten ze een nieuw album uit.

Dat album heet ‘Return To Forever’, wat ik alleen maar kan opvatten als een verwijzing naar hun eeuwigdurend afscheid. Dit (misschien wat stereotypisch) vermoeden lijkt nog te worden bevestigd met ‘Going out with a Bang’, het openingsnummer.

Maar een knal is het wel degelijk! Het album zit vol opzwepende muziek met vrolijkmakende melodieën. Daartegenover vond ik ‘Sting in the Tail’, het vorige album van deze groep, toch wat triestiger. Neen, dan is deze ‘Return To Forever’ wel een pak vrolijker. Je zou het een kindvriendelijk album kunnen noemen. Eentje waarmee je je spruiten – of rockhatende (groot)ouders – aan het genre kan voorstellen. Het moeten niet altijd lijken, seks en geweld zijn, toch? TOCH?

Deze lyrics gaan terug naar de rebellerende teksten van vroeger. Wie ‘Bad Boys Running Wild’ of ‘Blackout’ inhoudelijk goed vond, zal bij dit album mijmerend terugdenken aan – al dan niet lang vervlogen – tijden.

Ja, de typische Scorpions-sound zit er hier nog wel in. Al mis ik wel een goede ballad. De groep durft nogal vaak zeggen dat ballads voor pussies zijn (grappig voor een band wiens bekendste nummers ballads zijn), maar dan ben ik maar een pussy. Het punt is dat zeemzoete nummers de Scorpions voor mij wel wat definiëren. En dit lijkt mij het eerste album te zijn waar ze er in falen. Misschien hebben ze last van een midlifecrisis? (Of nog erger: misschien heb ik last van een midlifecrisis? Fuck!)

In elk geval blijft dit muziek de muziek van de gulden middenweg. Je kunt er iedereen plezier mee doen, het is aangenaam lawaai om ’s ochtends energiek mee wakker te worden. Maar er 20 euro aan uitgeven: nope. Je kan evengoed naar hun andere albums luisteren. Of gewoon naar een van hun vele afscheidsconcerten gaan. Want deze keer is het écht wel de laatste keer. Waarschijnlijk.

Release: 20 February 2015
Label: Sony Music Germany
01. Going Out with a Bang (3:47)