Walter Pietsch – Once You Rock, Never Forget

Walter Pietsch, beter bekend als de gitarist en songwriter van AXXIS, is terug. Na 18 jaar komt zijn solo album Once You Rock, Never Forget op de markt. De titel omvat twee duidingen: enerzijds de herinneringen aan de vroegere dagen en anderzijds de professie van het nu. De boodschap van zijn album is het versterken van de mensheid en jezelf, gepaard met voor- en tegenslagen tijdens het groeiproces.

“It took a while but now, 18 years after Axxis, I am back with Once You Rock – Never Forget“. […] “It was a unique experience for me to work in a team that was build from only the best! The shooting of Once You Rock has shown how a simple message can be transported in a fascinating short-movie”.
Bron: facebook pagina, gepost op 03/06/2016, Duitse vertaling.

Met het nummer Deep Inside pakt Dhr. Pietsch uit met een rustig begin van het album. Zijn hese stem is iets wat meteen opvalt maar aangenaam om naar te luisteren. The Window is van hetzelfde kaliber: rustig met een langzaam ritme. Het stemgebruik lijkt fragiel (eerder kalm en gevoelig) maar hij is zeker van zijn zang-stuk. Een iets ritmischer muzikale samenstelling is dat van Once You Rock. Het nummer bevat een ‘poppy vibe’: niet op een commerciële manier maar wel een nostalgisch gevoel met de rock van vroeger en een herkenbare indeling (strofes, refrein en een kleine solo). Een vrouwelijke stem is op de achtergrond toegevoegd aan Rule The World. Dit nummer bevat verschillende ritmes en heeft iets meer het ‘sticky-gehalte’. Kill The Schwachsinn start interessant – een ietwat mysterieuze korte inleiding en springt dan meteen over naar het genre van de vorige nummers. Wat net een ‘Schwachsinn’ is, wist ik niet tot ik ‘zwakzinnigheid’ vond in een woordenboek. Fire and Ice heeft een uit 1 zin bestaande trio-‘loop’ van een refrein maar het stoort niet binnen het zeer rustig nummer. Het voelt aan als een ‘slow’, speciaal binnen het genre Rock.

“Let the music rule the night
it will help us to survive
doesn’t matter right or wrong
I will always sing that song
Let the music rule the night
it will help us to survive
doesn’t matter right or wrong
it will help us to go on”
– 08. Let the music

Walter Pietsch neemt met Kingdom’s Sun een iets stevigere start en wordt dan terug rustig, niet wat je verwacht na de eerste muzieknoot. Hier kan gerust wat meer ‘poer’ toegevoegd worden. Dit geldt ook voor Let It Rain en Unheard. De afsluiter van het album is Epilogue: een halve minuut met vier regels tekst als samenvattend einde.

Algemeen kan je stellen dat het album Once You Rock, Never Forget een rustige weergave is binnen het genre Rock. Een aangename zang is present, alleen kon hij meer uit zijn stem halen naar mijn gevoel dan wat hij brengt. De nummers blijven wat ‘bescheiden’ in die zin dat er (ook al is het Rock) krachtiger gebruik mocht gemaakt worden in ritmes of geluid van de instrumenten op bepaalde momenten. Op dat vlak kan de luisteraar of fan een beetje op zijn honger blijven zitten. De lyrics zijn duidelijk een samenhangend geheel, het brengt de boodschap die hij verwoordde in zijn aankondiging op facebook en past binnen het concept van de titel. Ze bevatten positieve en minder aangename omschrijvingen, passend binnen zijn ‘voor-en tegenslagen’.

Release date: 17 juni 2016
Label: SOAL
01. Deep Inside