Dissolving Skin – Out Of The Trench

In september 2016 verscheen Out Of The Trench, de debuut-EP van de Vlaams Brabantse heren van Dissolving Skin. Zowel bandnaam als titel zeggen in feite voldoende: de tracks klinken één voor één als gore misvormde creaturen die, bedolven onder toxische modder en rottend vleesafval, uit één of andere walgelijke greppel komen gekropen voor een nachtelijke horrororgie. Hoewel onze goede vriend Justin Bieber dit waarschijnlijk als een belediging zou opvatten, weten we natuurlijk allemaal dat dit in het death metalwereldje als een compliment mag beschouwd worden.

Dissolving Skin speelt typische Vlaamse death metal, maar met sterke invloeden uit de nineties black metal (inclusief echoënde screams en grunts die fans van de vroege Ancient Rites zeker zullen bekoren). De tracks en riffs zijn vaak erg ritmisch-repetitief en ietwat primitief, maar dat hoort er nu eenmaal bij en het werkt. Gelukkig zijn er in elk nummer ook wel een paar leuke obligatoire gitaarsolo’s en effectjes te horen die bijdragen aan de groove van het album.

Het tempo ligt erg hoog: af en toe is er een iets melodieuzer en rustiger intermezzo, maar over het algemeen is de leuze “ogen dicht, recht vooruit en de beuk erin”. Deze ronduit smerige sound is ook wat van Dissolving Skin een goede band maakt. Op Roadlight Roadkill wordt bijvoorbeeld van een ietwat Gothenburg aanvoelende intro steeds verder opgebouwd in duisterheid tot een heerlijk ranzige finale. Dark Side Of The Moon is met de sterkste black metal invloed dan weer het meest catchy nummer op de EP. Dendrobatidae begint ietwat rommelig, maar het evenwicht wordt al snel weer hervonden. Afsluiter Shellshock Betrayal is een staaltje pure brutal death metal genre Aborted.

Kortom: de originaliteitsprijs zal dit mooie voorbeeld van Vlaamse death metal niet snel winnen. Ik heb de indruk dat veel jonge Vlaamse death metal bands allemaal op dezelfde manier zo hard hun best doen om niet generisch te klinken, dat het geheel altijd ietwat gekunsteld overkomt en toch weer generisch wordt. Maar op zich kan niemand dat natuurlijk iets schelen: entertainend is het wel. De Black Metal Elitists onder ons blijven beter ver uit de buurt, maar wie niet vies is van een beetje genrevermenging kan dit waarschijnlijk wel smaken! Zelfs (sommige!) fans van thrash metal kunnen hier misschien hun gading vinden. 7,5/10.

Op 22 oktober is Dissolving Skin te bewonderen in Ieper voor de Belux Metal Legion Tour.

Release date: 2 september 2016
Label: Independent