Striker – Stand In The Fire

Wat meteen opvalt bij de CD is het artwork, vergelijkbaar met de stijl van hun albumcover ‘Eyes in the night’. Het vierkoppig Canadees heren-tal laat duidelijk blijken in hun CD boekje, waar twee pagina’s aan gewijd zijn, dankbaar te zijn aan de medewerkers en fans. Het sympathie-gehalte stijgt, alsook door hun geposte video ‘achter de schermen’ waarin ze uitleg geven over hun nieuw werk (te bekijken onderaan de review).

Het bijzondere aan dit album is dat de bandleden de muziek thuis wilden opnemen. Hiervoor schakelden ze de hulp in van Randy Black (‘recording artist’ alsook drummer van bijvoorbeeld Primal Fear) en Frederik Nordström (producer en gitarist van Dream Evil). Het motiverend doel achter deze beslissing was zo low-budget mogelijk te blijven, zoveel mogelijk controle te behouden tijdens het proces en uiteindelijk met een resultaat te komen dat hun tevredenheidsmodus ten volle bevredigt. Met song 2, 3  en 7 bieden ze een huldebetuiging aan de glorieuze heavy metal dagen van de jaren 80.

Het beluisteren van de muziek was een waar plezier. Het klinkt aanstekelijk: de zang is herkenbaar maar toch uniek, leuke gitaarsolo’s, de melodieën en refreinen blijven plakken.. Opmerkelijk is dat je voeten het ritme spontaan overnemen en de meezingspieren goed hun werk doen. Het album brengt je in een feestlevel van een hoge plank. Zelf kon ik niet wachten om de boxen in de auto te testen, de ideale ontspanning om na het werk naar huis te rijden. Zoals Tim zei in hun promovideo voor de voorverkoop van het album: “Waarom zou je een witte mana-kaart kiezen als je de gekleurde kan hebben” (cfr Magic The Gathering)?

Weetje: Mister Sparkle is de naam van de aangepaste gitaar in Tim zijn bezit!
Voor de geïnteresseerden onder jullie: Striker kondigde via hun Facebookpagina een US tour aan dat zal plaatsvinden in mei/juni. Voor de liever België-blijvers staat Striker (samen met Primal Fear en Brainstorm) op het einde van hun ‘Ruling Europe 2016’ op 28 februari in de Biebob te Vosselaar.

Release date:
05 februari 2016
Label: SAOL