Painful – Imagines Pestis

“Imagines Pestis” is het derde uitgekomen album van Painful. De vier Duitse mannen lieten hun fans in spanning wachten op de black/death metal CD, welke opgenomen is in 2013 bij Mastersound Entertainment.

Het concept van hun nieuw werk is een eerbetoon aan alle personen die getroffen zijn tijdens ‘De zwarte dood’, de verspreiding van de pandemische pest door Europa in de 14e eeuw. De titel van het album kan vertaald worden als ‘portretten van de plaag’. Painful wou geen standaard album schrijven en spelen maar iets speciaal creëren. Met die herinnering zijn ze alleszins geslaagd.

Painful wekt met hun intro – gebruik makend van natuurgeluiden met een mysterieuze klank – de interesse op. Met de kennis over het thema is het een sterk begin. De CD bevat een stevige portie actie: snelle gitaristische riffs, stevige drumslagen en diepgaande grunchingen! Dit wordt afgewisseld met occasioneel een rustiger moment – adempauze om er dan weer in te bangen. De muziek klinkt samenhangend en inspirerend (het ontdekken van hun muziek en de nieuwsgierigheid om meer kennis in te putten in die grijze hersencellen), hoewel ik soms moeilijk onderscheid kan maken binnen het death genre. Weinig wetende over instrumenten en het subgenre, is het een aan te raden album.

Het is voelbaar dat Krev zijn stem gebruikt als instrument om de emoties weer te geven binnen het aangrijpend thema. Inhoudelijk gezien hebben de mannen het goed gedaan – de teksten bevatten historische feiten van ‘de pest’, elke track is gerelateerd aan een specifiek onderwerp. Met de line “Scapegoats have to take the wrath on, innocent or not” bracht de muziek een krop in mijn keel. Het klinkt zo een zware CD, maar door de snel- en prachtheid van de muziek klinkt het luchtiger dan verwacht.

De biografie van de band zegt ‘Pain affects life. And pain is the law! …But the most painful part of life is not to retire before it really ends’. Met dit album blijft de rode draad binnen hun muziek aanwezig, wat duidt op een sterk en doordacht muzikaal concept.

Persoonlijk was ik niet bekend met het werk van Painful. Door het beluisteren van hun muziek en het opzoeken van informatie, ben ik blij de band in mijn mentale collectie aan te vullen. Zo blijkt dat men zonder verwachtingen zeker aangenaam kan verrast zijn. De band valt toe te juichen op 70.000 tons of metal en Metaldays. En fingers crossed dat we geen zes jaar op een volgend album hoeven wachten.

Release date: 05 februai 2016
Label: SOAL
01. Imagines Pestis (intro)