Borknagar – Winter Thrice

Je zou Borknagar kunnen bekijken als een omgekeerde superband. Waar die andere projecten meestal bestaan uit “bekende” muzikanten uit andere bands; zijn de bandleden van Borknagar groot geworden door de vele zijprojecten. Zo hebben  Øystein Garnes Brun (Cronian), Jens Fredrik Ryland (ICS Vortex), ICS Vortex (Dimmu Borgir,Acturus, ICS Vortex, Dagoba), Lars Nedland (Solefald), Vintersorg (Vintersorg,Cronian) en Baard Kolstad (Leprous, God Seed, Rendezvous Point) al vele mooie dingen op de wereld losgelaten. Het is dus goed te begrijpen dat de hoofdmoot maar weinig aan nieuwe dingen toekomt. We zijn maar wat blij dat de Noren eindelijk hun agenda’s op elkaar hebben afgestemd; resultaat: Winter Thrice.

Het jubileumalbum – het tiende op excact 20 jaar – opent met een vintage Borknagar-song: dreigende, schreeuwende, maar melodieuze gitaarpartijen die aangevuld worden door de drie zangers. Je waant je meteen in Noors winterslandschap dankzij de unieke sfeer die Borknagar in zijn composities steekt. Al is het wel wachten tot de titeltrack om de band op zijn best te horen (gelukkig is de al de tweede track op de cd).

Winter Thrice – de track – legt de lat al meteen zo hoog dat ik ervoor vrees dat dit niveau niet de hele plaat zal kunnen volgehouden worden; al hebben de heren dit natuurlijk wel al bewezen op voorganger en meesterwerk Urd (2012). En ja, hoor, ook bij de volgende songs (Cold Runs the River en vooral het zeer progressieve Panorama) wordt er op magistrale manier gemusiceerd.

Het is wetenschappelijk bewezen – of er zou zeker eens onderzoek naar gedaan moeten worden – dat track nummer vijf veelal de beste van de plaat is. Ook hier wil Borknagar de ban doorbreken en plaatst op die positie net de saaiste song van de schijf: When Chaos Calls. Niet dat deze slecht is, maar valt het wel op na de eerdere pareltjes. Misschien is dit een rustpunt; in afwachting van wat nog komen moet?

Of niet: het tweede deel van Winter Thrice kan echt niet tippen aan het sterke openingskwartet. Helemaal niet slecht te noemen, maar zonder die extra Borknagar-goodies. Zelfs met het tragere Noctilucent had meer gedaan kunnen worden: de leuke trage van de plaat, waarmee je zelfs jouw oma een fan van Borknagar maakt, maar met net dat ietsje te weinig variatie.

Winter Thrice kan zoals verwacht niet tippen aan Urd, maar wie niet wil vergelijken met voorheen gemaakte meesterwerken, of gewoon van een goed gemaakt metalalbum, vol melodie, maar zonder de meligheid, wil genieten, kan zonder probleem deze plaat in huis halen.

Release Date: 22 januari, 2016
Label: Century Media
1. The Rhymes of the Mountain