Darkrise – Fear, Hate and Corruption

Fans van brutal death metal zetten al graag eens een plaatje van Aborted, Cannibal Corpse of Nile op. Lekker snel, lekker hard en vooral lekker brutaal. MAARRR er zit meer in een blastbeatje dan je denkt! Dit bewijzen de Zwitserse jongens van Darkrise, dat intussan al aan de zesde release is aanbeland. Fear, Hate and Corruption is het eerste album dat verschijnt onder Punishing Records en is ineens een heel volwassen album dat elke deathmetalfan moet geprobeerd hebben.

Enerzijds speelt Darkrise heel klassieke brutal death metal in de stijl van voornoemde bands, met veel aandacht voor blastbeats, basslijnen, snerpende gitaren en duizelingwekkende solo’s die menig headbanger zeker zal bekoren. Anderzijds slaagt de band er heel goed in om een aantal frisse nieuwigheden en invloeden in zijn stijl te incorporeren. Een prominente plaats is weggelegd voor eigenzinnig melodisch gitaarwerk met catchy invloeden uit de hardcore- en thrashwereld. Nummers als Blinded en A Solid Plan stralen een heel frisse, moderne sound uit die zelfs fans van nu-metal zullen bekoren. Ook groovy partijen en intermezzo’s zoals op You’ll Burn For This en End Of Our World zorgen voor een aangename afwisseling. Naar het einde van het album toe neemt de eerder pure, kwalitatieve brutal death metal het uiteindelijk over, maar het blijft origineel. Over het algemeen lette Darkrise duidelijk op voldoende variatie in zijn invloeden, ritmes en tempo’s. Het ene moment word je genadeloos meegesleurd door een beukende sneltrein, om vervolgens op het gemakje te bekomen onder het genot van lekker slepende stukken zoals in Allegiance en Cold. Het album is dan ook nooit saai: gitaren en drum vechten een constant en goed opgebouwd duel om aandacht met elkaar uit en blijven de luisteraar met spitsvondige schijnbewegingen en leuke ritmewissels verrassen. De hele mik van verschillende genres en invloeden gaat ook naadloos in elkaar op en bestaat niet uit geïsoleerde deeltjes, maar uit één totaalpakket.

Het geheel is dus heel goed op elkaar afgestemd, wat bij vele deathmetalbands die met hardcore dwepen vaak nog niet helemaal het geval is. De tourervaringen met onder andere Dying Fetus, Morbid Angel, Impaled Nazarene en Nile hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen! Ook de samenwerking met producer Russ Russel (o.a. Napalm Death, Dimmu Borgir) en cover artist Killustrations (o.a. Aborted) draagt zeker bij aan de kwaliteit van het album als geheel. Tot slot een woordje over de lyrics. Bottomline: corrupte politici, inhalige corporaties en schijnheilige religies helpen de wereld finaal naar de kloten en als je wil overleven, zal je verdomd sterk moeten zijn. Amen to that (ik vecht tegen de neiging om “In mother Russia” te typen – ik verlies). A Solid Plan is dan weer een leuke ode aan de metalwereld en een dikke fuck you naar de mainstream muziek! Alleen al daarom verdienen deze jongens uit Lausanne een 9/10.

Release date: 18 maart 2016
Label:
Punishing Records