Stray Train – Just ‘Cause You Got The Monkey Off Your Back Doesn’t Mean The Circus Has Left Town

Stray Train is een beginnende Sloveense band maar niet zonder ervaring. De vijf ervaren muzikanten kwamen samen begin 2015 met hoofdzakelijk het idee bekende nummers te spelen. Het spelen in kleine clubs was voor hen een veld-test en een manier om in vorm te blijven maar al snel kwamen eigen nummers tot stand. Allen geschreven over vier maand tijd. Hitro! Alsook het opnemen van de muziek ging snel: vijf dagen. Daar de band nog ‘jong’ is, is er weinig informatie gekend en zal nog niet iedereen van hen gehoord hebben. Maar daar zal snel verandering in komen en wel om volgende redenen:

Met Soulseller gaan de mannen goed van start. Het nummer houdt een goed ritme in, een meteen ‘vertrouwde’ of aangename stem komt op de proppen en de aanstekelijkheid dringt binnen in het zenuwstelsel! Het is een luister-tip maar wees gewaarschuwd: het onderbewuste absorbeert als een spons en haalt uit met een ‘repeat’ modus. De volgende songs brengen mooi de al oud herkenbare rock ‘vibes’. De mannen blijven trouw aan het genre – je waant je zowel in een vroeger tijdsperk  als het hedendaagse met de moderne elementen. Het Green Card Paradise nummer idem aan song één: de status herhaling wordt geactiveerd. Hvala Stray Train, hvala. Inhoudelijk brengen de mannen met Plastic Princess en Dead Romance een herkenbare situatie voor velen (verhalen en opmerkingen die gegeven worden op café of elders), reeds af te leiden uit de woorden zelf. Niet bevooroordeeld bedoeld maar verstaanbaar uit een mannelijk (en zelfs een vrouwelijk) perspectief en gebracht op een leuke manier. Vanuit het label wordt Man Or Stone aangeraden te beluisteren. Andere songs schieten er echter bovenuit maar het is wel een ‘easy-going’ lied. De CD wordt afgesloten met Can’t Buy Happinnes, not even in december, een rustige uitbol-sessie van een toch knap staaltje muzikaal werk.

Enige moeilijkheid binnen bij album is het concept van de titel. Er is een moeilijke link te leggen tussen de tekst op de cover en de tekst of betekenis aanwezig in alle nummers. Zeg even zelf, wie zijn nieuwsgierig vermogen wordt nu niet getriggerd om het uit te zoeken.

Om de band live te zien, zal er een ticket nodig zijn naar Slovenië, Servië of Kroatië. Opvolgen kan je doen via hun website. Indien je de songteksten wilt opzoeken, hun zogenaamde monkey-lyrics, kan je klikken op deze link (geen boekje aanwezig in de CD cover).

Release date: 17 juni 2016
Label: SAOL
01. Soulseller