Spoil Engine – Stormsleeper

Hij is al een tijdje uit, maar we hebben nu toch de nieuwste release van Spoil Engine te pakken gekregen. De anticipatie was hoog want Spoil Engine is altijd een band geweest wiens niveau in mijn ogen onze bescheiden landsgrenzen oversteeg. Vooral hun tweede album Antimatter (2009) was van internationale klasse. Hun groovende stijl uit de jaren ’90 in combinatie met de moderne invloeden van o.a. In Flames en Killswitch Engage werd toen ook opgemerkt door het grote platenlabel Roadrunner Records. De band verloor nadien in mijn ogen een beetje van hun status met The Art of Imperfection uit 2012. Hierop volgde dan nog eens het vertrek van zanger Niek Tournois waardoor hun toekomst lang onzeker leek.

Spoil Engine is nu echter terug van weggeweest met ook een nieuw gezicht achter de microfoon. Vriend en vijand werden verrast toen de band koos voor de twintigjarige Nederlandse Iris Goessens. De band lanceert de promotie van de nieuwe line-up met een EP van zes stevige nummers. Vanaf de eerste tonen van Disconnect hoor je al dat Spoil Engine nog steeds steunt op een golf van pakkende riffs en een stevige drumsectie. En dan is daar de stem van Iris – “Explode!”. Ja, dit geeft me absoluut zin om te bewegen. De nieuwe nummers van Stormsleeper zullen ongetwijfeld menige zaal en festivaltent op zijn kop zetten en pittige moshpits creëren. De refreinen zijn herkenbaar en voor de fans die zichzelf live niet in het strijdgewoel storten snel mee te zingen. Iris wisselt rauwe grunts af met cleans met een scherp randje. Op plaat klinkt dit in elk geval al op hetzelfde niveau als internationale acts zoals bijvoorbeeld The Agonist. Een vraag die me nog rest wanneer ik kijk naar het grotere plaatje is hoe Iris live aan de slag gaat met het oudere materiaal. Ik kan in elk geval wel niet wachten om ook live kennis te maken met Spoil Engine 2.0.

Stormsleeper kenmerkt zich door Spoil Engines uiterst strakke songwriting van weleer gecombineerd met een update van hun sound naar de metalscene van vandaag. Hun EP komt uit onder eigen beheer, dus ik hoop van harte dat de grotere platenmaatschappijen dit Belgisch-Nederlandse pareltje terug oppikken en loslaten op een groter internationaler publiek. Tot die tijd moeten we absoluut nog van hen genieten hier dicht bij huis.

Release date: 12 december 2015
Label: independent
1. Disconnect