Diablo Blvd.

/ By :

[tabby title=”Nederlands”]

Met een nieuw album in het verschiet in september en een Europese tour met Life Of Agony na de release is er toch wel wat om naar uit te kijken voor Diablo Blvd. Wij kregen op Antwerp Metal Fest de kans om met frontman en comedian Alex Agnew het eens te hebben over hun ambities en de ontvangst van hun 2 spiksplinternieuwe singles.

Iron Maiden gaat een Belgisch bier op de markt brengen, hebben jullie ook soortgelijke plannen?
Nee, eigenlijk niet. Wij hebben wel ooit eens op een flesje Vedett gestaan, toen hadden ze een speciale editie met Diablo Blvd. erop. We zijn ook benaderd geweest met het idee om hot sauce te maken, dat vond ik ook wel grappig. Maar eigenlijk nee, wij hebben geen brouwerij of wij zijn niet echt bierkenners, allez, toch niet wij allemaal. Dus ik zie zo niet direct iets gebeuren maar je weet nooit wat de toekomst brengt. Misschien Absinth, dat zou cool zijn. Diablo Blvd. Absinth, daar wil ik wel voor tekenen, iets groens en giftig. (Lacht)

 Jullie hebben ook recent een line-up change gehad, hoe gaat het daarmee?
Goed! Allez, het was niet goed toen het gebeurde natuurlijk. Wij hadden al heel lang dezelfde line-up, al 3 platen lang. Dat is een beetje zoals een huwelijk, als dat dan misloopt is dat nooit leuk, maar we hebben geluk gehad dat we onze nieuwe bassist Jan Rammeloo van BLIKSEM en nu Furia al kenden. Hij had al een paar keer ingevallen, dus dat ging allemaal nogal vanzelf en het was een beetje een gelukkige en ongelukkige timing dat BLIKSEM ermee stopte en dat wij nog altijd een bassist nodig hadden. Het was vrij snel beklonken toen hij zei dat hij het wou doen. We zeiden direct dat hij erin zat, dus hij moest geen auditie doen of zo, het was direct in orde.

Je had het ook net over de drie vorige platen, er is een heel groot verschil tussen het artwork van de vorige drie en deze, heeft dat een inspiratie gehad of een speciale connectie met het album?
Achteraf bekijk ik het eigenlijk een beetje als een trilogie, de eerste drie platen hadden inderdaad altijd een variatie op die twee vrouwen. Dave was niet echt belangrijk op het vlak van songs schrijven, dus op dat vlak niet echt maar wel op vlak van sound, gitaargewijs. Er is dus heel veel veranderd bij zijn vertrek, wij zijn als band meer naar elkaar toegegroeid met vier. De plaat was dus opgenomen voor Jan er bij kwam. We waren sowieso van plan om bepaalde elementen van op de vorige plaat, Follow the Deadlights, er meer in te steken zoals de eighties New Wave elementen. Voor de eerste keer zijn mijn teksten voor mijn comedyshow Unfinished Business tegelijkertijd geschreven met de teksten voor de plaat en dat is lyrisch gezien zo wat in elkaar overgelopen. De thema’s komen erg overeen, het is veel kritischer op de maatschappij, wat in mijn comedy al wel in zat maar nog niet zo hard in mijn muziek en dat is duidelijker geworden. Ik had met de situaties in de wereld momenteel een “terug naar de Koude Oorlog” gevoel dat perfect paste bij de sound. Dus tekst gewijs is de plaat helemaal anders dan de vorige platen en we hadden allemaal het gevoel dat daar ook een verandering in logo en eigenlijk alles bij hoorde. We begonnen eigenlijk gewoon opnieuw, je behoudt natuurlijk wel je verleden want de nummers van de vorige platen gaan wij wel spelen, je bent geen volledig nieuwe band. Maar het is wel een soort van reset voor die hele periode na Dave. We hebben trouwens voor’t eerst met een producer gewerkt voor deze opnames. Ace was een producer/engineer die het werk wat deed toen wij alles wat gedaan hadden en daar dan kwamen om op te nemen, dan had die nog wel een bijdrage. Maar Dag Taeldeman (de zanger/gitarist van A Brandeen band waar onze gitarist Tim (Bekaert) vroeger in zat) heeft eigenlijk mee geproduced. Die heeft van de bodem op meegewerkt. Toen we zeiden “dit hebben we, dat is nieuw” dan zei hij wat hij cool vond en wat strop liep en niet vlotte. Dat was heel handig omdat we voor de eerste keer gingen werken met niet alleen onze eigen oren. Het is verschrikkelijk als je met een bende bij elkaar zit en je hoort altijd elkaars opinie en die ken je ook al jaren. Het is dus leuk om er iemand bij te hebben die “Jullie denken allemaal dat dit keigoed is, maar dat is eigenlijk niet” zegt. Het was echt wel een heel proces.

Jullie hebben net twee nieuwe songs gereleased, hoe zijn die ontvangen?
Goed tot hiertoe denk ik. De meeste reacties zijn toch cool en de mensen die ons er altijd over aanspreken hoor ik toch altijd hetzelfde van “Amai, het is anders, maar keicool!” of “Ik vond jullie nooit echt goed maar nu wel.” Dat vind ik ook een leuke. Een van de besten is een uit het buitenland “A-HA on steroids” daar moest ik wel mee lachen of “Meer Killing Joke, minder Danzig”. Er zijn dus wel heel veel goede reacties over het algemeen. Natuurlijk zullen er wel slechte zijn maar ik heb geen zin om die te lezen, wat maakt het ook allemaal uit. Dan denk je toch: “ Dit is de plaat die we wilden maken en het is niet omdat een ander dan zegt dat ze het niet leuk vinden dat we stoppen of zo.” Ik neem de goede dingen mee en de negatieve probeer ik zo veel als mogelijk naast mij neer te leggen.

Jullie zijn uit de studio gekomen voor Antwerp Metal Fest, wat vinden jullie van het festival?
Super, maar wij hebben de allereerste editie gespeeld, dat was een mega-optreden en dat is eentje dat nog altijd bij ons in het geheugen gegrift staat. Wat ik op het podium ook zei is ook oprecht waar. We hebben dit soort festivals nodig want je merkt heel hard dat de grote festivals zoals onder meer Pukkelpop nogal drastische koerswijzigingen doen wat betreft programmatie. De Sheltertent is weg, de Wablief is weg, de Boilerroom is drie keer zo groot geworden en 90% van hun affiche zijn DJ’s. Waar ik niks op tegen heb, want het is wat het is. Maar als je echt begint te zeggen van “Alles met een gitaar gaan we niet vragen want dat is niet meer hip, behalve de Foo Fighters want dan is die dag uitverkocht.”, vind ik het een beetje jammer. Dat heeft ook een beetje LiveNation written all over it en ik vind dat gewoon jammer. Zo krijg je het gevoel dat het bij hun alleen maar over geld gaat en compleet niet over bands of muziek. Dat is gewoon wat is hip, wat trekt volk en hoe krijgen we het zo snel mogelijk in iedereen zijn strot geramd zodat ze 300 euro kunnen betalen voor een weekend lauwe pils te komen drinken tegen 3 euro de beker. Dat stoort mij gewoon een klein beetje.. dat ik eigenlijk denk dat ze mensen meer waar voor hun geld moeten geven als ze dat doen. En zorg  ervoor dat je, zeker als “alternatief” festival toch, nog een alternatief laat voor wat er hip en cool is op dit moment.

Speel je dan liever op grote festivals of kleine festivals?
Dat hangt er een beetje van af, da’s allemaal leuk. Grote festivals kunnen heel tof zijn als alles heel goed gaat en er veel volk is. Dan is dat altijd heel leuk. Dingen zoals bijvoorbeeld Graspop en vroeger Pukkelpop en die soort festivals. Wij hebben zo ook in Duitsland Summerbreeze gespeeld en Masters at Rock en zo. Grote festivals zijn altijd cool maar ik hou ook van die dingen zoals Antwerp Metal Fest. Kleinere festivals die toch ontstaan vanuit ene passie van de organisatie. Dan heb je niet het gevoel dat je met de zoveelste package deal op het podium staat waar het in elk land eigenlijk hetzelfde is.

 Op Antwerp Metal Fest was er een heel goede ontvangst, doet dat extra veel deugd omdat het in jullie thuisstad is?
Jazeker! Een thuisstad is ook niet altijd makkelijk omdat 80% van het volk dat er staat je vrienden of kennissen zijn. Die staan daar dan zo van “We vinden jullie leuk, maar we gaan wel niet bewegen want we kennen jullie.” Dan heb je soms bij bands dat de hometown shows ofwel fantastisch zijn, ofwel bij de meest verschrikkelijke shows van de tour horen omdat je dan een gastenlist hebt van 200 mensen. Dat is typisch aan hometown shows, maar deze was best leuk. Enkel een beetje onwennig. Het was lang geleden dat we dat nog gedaan hadden en we voelden dat allemaal wel. We kwamen van het podium met de vraag “Was dat nu eigenlijk goed? Ik weet het niet.” Als je aan het touren bent en je bent keiveel aan het spelen, dan weet je dat je scherp staat en wat je gaat doen. Nu was dat allemaal wel weer wennen, maar wel tof. Ik was blij dat iedereen zo enthousiast was en dat het volk niet massaal wegliep. Da’s altijd het tofste, dat mensen blijven staan tot het eind. Meer kan je niet doen hé.

Jullie hebben nog 4 buitenlandse shows tot de release, zijn er geen andere shows meer gepland?
Misschien nog een try-out hier of daar vooraleer we dat doen, maar wij doen 4 shows met Life Of Agony in augustus en dat zal ook ineens genoeg volk zijn dus dat moet goed zijn. In september doen we onze release en een Europese tour van 3 weken in oktober. Er is ook een Amerikaanse boeker mee bezig en dan gaan we normaal begin volgend jaar naar Amerika om te touren. We zien wel wat nog uit de bus komt, maar onze plaat komt pas in september uit en dan ben je meestal wel op tijd voor de boekingen voor de zomerfestivals. Het is wel de bedoeling dat we er een paar doen tenzij ze allemaal DJ’s gaan programmeren, dan gaan we kijken.

Het ziet er dus best goed uit voor de nieuwe plaat?
Momenteel wel ja, dat absoluut. En het werd ook wel tijd, want we zijn redelijk lang weggeweest en in deze snelle tijden moet je soms ook niet te lang wegblijven want dan denken de mensen dat je niet meer bestaat. We zijn wel blij met de reacties, het is tof dat er zoveel op word gereageerd en dat de clips goed bekeken worden en zo. Ja, het ziet er goed uit.

Wat zijn we volgens jou vergeten vragen?
Man, dat is de vreselijkste vraag aller tijden. (Lacht)

Dan zal ik het anders formuleren: is er een vraag die een journalist, of eender wie, nog nooit heeft gesteld maar die je altijd al hebt willen beantwoorden?
“Alex, je bent een compleet genie, maar dat wordt veel te weinig over je gezegd, vind je dat zelf ook niet?” Ja! (Lacht) Ik weet het niet. Je hoopt altijd en dat is het leukste aan journalisten, als ze vragen stellen waar je een gevoel bij krijgt dat ze je snappen met wat je doet en waarom je dat doet. Wij moesten vrijdag een try-out spelen in La louvière en we hadden een interview met een Waals metalmagazine. En die vrouw zei “Er zijn heel veel bands in de metalscene tegenwoordig die heel hard op elkaar trekken. Jullie hebben een totaal unieke sound vind ik.” En dat is altijd leuk als iemand dat zegt, dan moeten we dat zelf niet zeggen. Dan sta je daar niet van “Uhhh, wij hebben een unieke sound.” Maar dat je voelt dat  mensen dat wel oppikken of dat ze je invloeden oppikken of dat ze voelen wat je probeert te doen met die plaat. Dat je niet denkt dat je het moet uitleggen want anders snappen ze het niet.

Nuclear Blast heeft dat toch ook gezien, dus dat is dan toch ook een mooi compliment?
Dat is ook altijd leuk als je op zo’n label kunt uitkomen. Wij waren ook de eerste Belgische band ooit dat door hun getekend werd, dus dat vond ik wel helemaal geweldig. Die hebben nu zo’n soort sub-label gestart waar eerder metalcore bands bij zitten. Daar zit Spoil Engine nu ook bij trouwens. Je merkt dus dat de belgen wat beginnen op te rukken naar het buitenland. Ik vind het toch een eer om te kunnen zeggen dat we twee platen op Nuclear Blast hebben, dat is niet slecht voor een groepje dat begonnen is met de instelling “We zullen eens zien wat er van komt.” Dat vind ik wel redelijk cool.

Als jullie naar de VS gaan gaan jullie zeker niet vergeten om een permit aan te vragen?
Dat gaan we zeker niet mogen doen, anders kunnen we naast Coely gaan zitten en vragen hoe het was. Dat is wel jammer, want die had de kans om op South By South West te spelen en dat is wel een cool festival en ze is ook een heel getalenteerd persoon, dus dat is wel spijtig. Wij gaan wel proberen om dat zeker allemaal in orde te hebben tegen dat we naar daar gaan. Het was vroeger altijd al moeilijk, als je dat zonder work permit doet mag je eigenlijk niet laten opvallen dat je een band bent en dat kan je zeker alleen maar doen als je één show speelt. Maar dat gaat niet als je tourt, no way. Het zou een beetje jammer zijn als je de kans krijgt om daar te spelen en dat ze je dan terug naar huis sturen.

Dus we gaan zeker geen artikel zien passeren zoals bij Evil Invaders?
Laten we hopen van niet, maar je weet nooit! Aan de andere kant hebben de Evil Invaders dat goed opgelost. Als er zoiets gebeurd maken we er gewoon een nieuwsfeit van. “Speed Metal band geweigerd in Amerika” klinkt wel cool. En bij ons zou het eerder “New Waverige Rockband had het moeilijk op weg naar Amerika”(Lacht)  ik weet het niet, we zullen wel zien.

Het nieuwe album, Zero Hour, kan je hier pre-orderen.

[tabby title=”English”]

With a new album in the not so faraway future and a European tour with Life Of Agony after the release, there’s a lot for Diablo Blvd. to look forward to. At Antwerp Metal Fest we had the opportunity to talk to singer and comedian Alex Agnew about the band’s aspirations and the reception of their two brand new singles.

 

Iron Maiden is adding a Belgian beer to their collection, do you have similar plans?
No, we don’t. We were on a special edition bottle Vedett once though and we were approached with the idea to start making hot sauce, that was funny. But no, we don’t have a brewery nor are we all knowledgeable about beer, so I can’t see that happening. We’ll see what the future brings. Absinth maybe, that would be cool. Diablo Blvd. Absinth, I’d sign for that, something green and venomous. (Laughs)

You’ve had a line-up change recently, how’s that going?
Good! Well, it wasn’t good when it happened of course. We had the same line-up for a very long time, 3 records long. And that’s a bit like marriage, if it breaks it’s never fun. We were quite lucky that we already knew our new bassist Jan Rammeloo, from BLIKSEM and now Furia. He was a replacement a couple of times, so he fit in naturally. The timing was actually quite good too. When BLIKSEM came to its end we still needed a bassist and when he said he wanted to do it we immediately told him he was in. No auditions needed.

You were talking about the 3 previous records just now, there’s a very big difference in artwork between the last three and this one. Does that have a specific inspiration or a special connection to the album?
In hindsight, I look at those like they’re a trilogy, and the first three records did indeed always have a variation of those two women. Dave wasn’t really important when it came to songwriting, but he was important when it came to the sound. A lot has changed since he left, we grew closer to each other as a band. Back then it was just the four of us because the record had been recorded before Jan joined us. We were planning to put more influences from Follow The Deadlights in there, like the eighties New Wave elements. This was also the first time I wrote lyrics for a record and my comedy show Unfinished Business together and they ran into each other lyrically. The themes are very similar and the lyrics for the record are much more critical towards humanity. Something I already had in my comedy but not in my lyrics. With what’s going on in the world right now, I had a ‘back to the Cold War’ feeling and that fit the sound perfectly. Lyrically the record is very different and we felt like we needed a change in logo and everything else too. We basically started with a clean slate again. You keep your past of course, we’ll still play the songs of the old albums, we’re not a new band. It was kind of a reset after the whole situation with Dave and we used a producer for the first time. Ace was a producer/engineer that did the work when we had everything and came over to record. He still had his say in things. But Dag Taeldeman, the singer/guitarist from A Brand, a band our guitarist Tim (Bekaert) used to play for actually produced and worked from the bottom up with us on this record. When we said what was new he gave us his opinion on what he found cool and what not. That came in very handy because this was the very first time we didn’t work with our ears alone. It’s horrible to be together and only hear each other’s opinion because you’ve known those opinions for years. It was fun to have someone there that told us that what we thought was amazing actually wasn’t. It really was a special process.

You just released two new songs, how’s the reception on those?
Good for now. Most reactions are cool and the people who talk to us about it usually say “Wow, it’s different, but really good!” or “I never liked you before, but now I do” that’s a nice one too. One of the best comments wasn’t Belgian “A-HA on steroids” that one made me laugh or “More Killing Joke, less Danzig”. There’s been a lot of good comments, there will be bad ones too but I don’t want to read those, what do they matter anyway. All I think is that this is the record we wanted to make and it’s not because someone doesn’t like it that we’ll quit. I take the good things with me and try to leave the bad behind as much as possible.

You came out of the studio for Antwerp Metal Fest, what do you think about the festival?
Super! We played the first edition too and that was a great show and one of the ones we’ll never be able to forget. What I said on stage is true too, we need festivals like these because you can notice the big festivals like Pukkelpop make drastic changes concerning their line-up. The Sheltertent is gone, the Wablief is gone, the Boilerroom has expanded to three times its size and 90% of their line-up are DJ’s. Not that I have anything against DJ’s, but it’s when you adapt the mentality of “We will not have anything with a  guitar playing because that’s not hip, except for the Foo Fighters, then that day is sold out.” I find those kind of decisions quite sad. It kind of has LiveNation written all over it too and I feel like they only care about the money and not the bands or music. They just look at what’s hip, gets a crowd and how do we get people to pay 300 euros asap for a weekend of lukewarm beer for 3 euros a cup. That also bothers me and I think they should give people more value for their money if they do that. Also, as an “alternative” festival, you should be an alternative for what’s hip and cool right now. 

Do you prefer playing big or small festivals?
It depends, it’s all good fun. Big festivals are a lot of fun when there’s a lot of people and everything’s going well. Things like Graspop Metal Meeting and Pukkelpop back in the day and festivals like those. We played Summerbreeze in Germany and Masters at Rock and such too. Big festivals are cool, but I love festivals like Antwerp Metal Fest, smaller festivals that came forth out of the passion of the organisation. If you play those it doesn’t feel like you’re playing the umpteenth package deal where every show in every country is the same.

There was a very good reception on Antwerp Metal Fest, is it extra special because it’s in your hometown?
Yes, of course, a hometown is never easy. Either because 80% of the people there are friends or know you. They just stand there like “We like you, but we’re not going to move because we know you.” So you have bands where the hometown shows are amazing or they’re the most horrid shows of the tour because you have a guest list of 200 people. That’s typical about hometown shows. This one was quite fun but a bit awkward. It had been a long time since we’d done this and we all felt it. We came off stage with the question “Was that good? I don’t know.” When you’re touring and you play a lot of shows you know you’re doing good and what you’re going to do. Now it took some getting used to but it was fun. I was happy everyone was so enthusiastic and that they didn’t all run off. That’s the best, when people stay until the end. You can’t do much more.

You still have 4 foreign shows until the release, are there no others planned?
Maybe a try-out here or there. We’re playing 4 shows with Life Of Agony in August and those will be for a lot of people, so they have to be good. In September we have our release and a European tour of 3 weeks in October. There’s an American manager on it too and then we normally head out there at the start of next year and we’ll see what else happens. The record’s release is in September, so usually that’s in time for the bookings for the summer festivals. It’s the plan to play a couple of those, unless they all put DJ’s on their line-up, in which case we’ll go watch. (Laughs)

So it’s looking good for the new record?
At the moment, yes, absolutely. It’s about time as well because we were gone for quite a while. In these fast times it’s best not to be away for too long or people forget you exist. We’re happy with the reactions, it’s nice that there’s so much response and that the clips are getting a good amount of views. Yeah, it’s looking good.

According to you, what did we forget to ask?
Man, that’s the most horrible question ever to find an answer to. (Laughs)

Let me ask you differently: is there a question a journalist or any other person never asked you, but you always wanted to answer?
“Alex, you’re a genius, but people don’t say that enough, don’t you agree?” Yes! (Laughs) I don’t know, you always hope, and that’s the fun thing about journalists, that when they start asking questions you feel they understand what you do and why. We played a try-out in La Louvière on Friday and we had an interview with a Walloon metalmagazine. The journalist asked “There are a lot of bands in metal nowadays and everywhere there are bands that sound alike. You have a completely unique sound in my opinion.” It’s nice when somebody says that, because that means we don’t have to say it ourselves. Then you don’t have the awkward “Uhhh, we have a unique sound.” But when you feel that people understand your influences or what you want to do with the record. That you don’t have to explain, because otherwise they wouldn’t understand.

Nuclear Blast saw that too, so that’s a nice compliment, no?
It’s always nice when you get to join a label like this. We were also the first band to be signed by them, so that’s amazing. They now have a sublabel with more metalcore bands and Spoil Engine was signed there, so you can see the Belgians are going to foreign countries. But I find it an honour to be able to say that we have two records with Nuclear Blast. Not bad for a band that started with the mindset of “Let’s see what happens.” I find that really cool.

 When you do go to the US you won’t forget your permits, will you?
We can’t forget those for sure, because we’ll be able to sit next to Coely and ask how it was. It’s a pity because she had the chance to play South By South West, quite the cool festival, and she’s a very talented person. It used to be difficult, but now if you do it without work permit you can’t let them notice you’re a band and that’s only possible when you play maximum one show. But if you tour, no way. It’d be a pity if you got the chance to play there and they’d send you home.

So we won’t see an article pass by like the one we saw about Evil Invaders?
Let’s hope not, but you never know! On the other hand, Evil Invaders solved that quite nicely. If something like that happens we’ll just make it news. “Speed metal band refused entry to America” sounds quite cool. For us I imagine it would be “New Wave-y Rockband had a tough trip to America” (Laughs) I don’t know, we’ll see.

You can pre-order the new album, Zero Hour, here.

[tabbyending]